Blijven leren

Het leuke van dit vak is dat de ontwikkelingen zo snel blijven gaan. Wat enkele jaren geleden onhaalbaar en risicovol was moet nu soms snel gebeuren om te kunnen overleven en aan klantverwachting te voldoen. Kennis verouderd  snel en kennis bijhouden is dus essentieel. Nieuwsgierigheid is een randvoorwaarde. Willen weten wat er kan, wat er werkt en wat er aan zit te komen. En dat gaat zeker niet alleen om techniek! Wat houdt ons bezig?

Verbinding met je klant

De verwachting van de klant veranderd snel. Hoe weet je wat hij wil? Hoe blijf je als organisatie in je dienstverlening bij in wat hij verwacht?  De sleutel hiervoor is in verbinding komen en blijven. Maar de manier waarop dat mogelijk is veranderd ook snel.  De rol van de sociale media, de contacten die je daar met je klanten wilt hebben/hebt speelt hierin mee.  De interesse is tweeledig. Zowel tussen de  organisaties waar we diensten aan verlenen en hun klanten, maar net zo goed de contacten die we zelf hebben met onze klanten en het onderhouden van die verbinding.

Verbindend organiseren

Strakke hierarchische organisaties veranderen steeds meer in netwerkorganisaties. Maar nog lang niet overal. We hebben inmiddels wel geleerd dat succes in verbeteringen zeker niet alleen van de techniek afhangt maar ook in hoge mate van de organisatie. In onze rol bij klanten hebben we daar niet altijd voldoende invloed op. Hoe je binnen de mogelijkheden die er zijn er toch voor zorgt dat de organisatie voldoende aandacht krijgt, daar gaat het om. Hoe je in complexe, enigszins verzuilde, omgevingen effectief verbeteringen in kunt voeren. Hoe je het management betrekt bij gewenste verbeteringen en de regie (weer) geeft.

Enterprise Content Management als enabler

Ontwikkelingen in het functionele landschap op gebied DMS, internet, intranet (samen enterprise content management, ECM) en de verbindingen hiertussen. Ontwikkelingen in de vraag vanuit organisaties naar social intranet en hoe de markt hierop inspeelt. Innovatie binnen alle producten voor document management, zaakgericht werken, intranet en intranet.

Sharepoint als ECO-systeem

De toenemende rol van Sharepoint als opkomend ecosysteem voor het gehele ECM landschap, hoe je dit effectief in gebruik kunt nemen en daarna kunt beheren. De snelle  ontwikkeling van de markt van Sharepoint implementatiepartijen en hun (half-) producten die hierin positief -of juist niet- kunnen bijdragen.

Schuivende technische grenzen

Het oprukkende grensvlak  waarin de interne ICT vervangen wordt door cloudoplossingen en hoe je hier toch één (veilig) geheel van kunt  realiseren. Alle nieuwe ontwikkelingen uit de Gartner Hype cyclus voor ICT innovatie en in welk tempo elke trend de fasen van  opkomst, te hoge verwachting, desillusie, en daadwerkelijke succesvolle invoering afloopt.

Slimmer werken

Ook op persoonlijk niveau zorgen dat je efficiënt werkt. Een goede werkplek die het overal doet. Goed gereedschap is het halve werk. Hoe je omgaat met je persoonlijke informatie overload en handig het scala aan bronnen en sociale media beheerd om zonder veel inspanning bij te blijven. Lifehacking.

Ook nieuwsgierig?

Ik volg structureel en systematisch een groot aantal bronnen en personen die deze thema’s inhoud geven danwel zelf op de voet volgen. Bij de diverse cursussen en opleidingen die ik mede verzorg, zoals bij partner Dino4, wordt dit ook verwacht en dat houdt me ook scherp. Hierdoor blijf ik als adviseur en projectmanager ook zelf  up to date. Elke dag leer je weer bij!

Veel artikelen en nieuws vanuit deze bronnen verzamel ik systematisch in een notitiesysteem. Wil je meeprofiteren van mijn verzamelwerk, abonneer je dan hierin op één of meer thema’s en blijf op de hoogte van wat ik vind.

 

LinkedInEvernoteFlipboardInstapaperPocketEmailGoogle GmailBookmark/Favorites